23. april 2021

Nye ”Emerging”-bevillinger fra Novo Nordisk Fonden til nuværende og kommende forskere på Biomedicinsk Institut

Bevillinger

En nuværende og to kommende forskere på Biomedicinsk Institut (BMI) er lykkedes med at få ”Emerging”-bevillinger fra Novo Nordisk Fonden (NNF): Tor Biering-Sørensen, Benjamin AH Jensen and Trisha Grevengoed.

NNF har for nyligt annonceret modtagerne af deres forskningslederbevillinger 2021 inden for områderne Clinical research, Endocrinology and Metabolism og Bioscience and Basic Biomedicine (Hallas-Møller). Vi er glade for at kunne meddele, at nuværende og kommende forskere på BMI har modtaget de attraktive ”Emerging”-bevillinger inden for hver af de tre forskningsområder.

Tor Biering-Sørensen har modtaget en ”Clinical Emerging Investigator”-bevilling for projektet “The Cardiovascular Multimodality Imaging Trials”. Tor er læge og forskningsleder for Cardiovascular Non-Invasive Imaging Research Laboratory (CIRL) på Afdeling for Hjertesygdomme Herlev og Gentofte Hospital, derudover er han lektor på BMI.

Benjamin AH Jensen, postdoc på Novo Nordisk Fondens Center for Basic Metabolic Research, har modtaget en ”Excellence Emerging Investigator”-bevilling inden for Endocrinology and Metabolism for projektet “Host-Microbe Mutualism in Diet-induced Liver Disease: When Friends Become Foes”. Med sin bevilling vil Benjamin etablere sin egen forskningsgruppe som adjunkt på BMI. Benjamin starter på BMI den 1. juli 2021, hvor han vil blive en del af forskningstemaet Molecular Pharmacology.

Trisha Grevengoed, adjunkt på Novo Nordisk Fondens Center for Basic Metabolic Research, har modtaget Hallas-Møller “Emerging Investigator”-bevillingen for projektet “Fat forward in the fight against heart disease: novel omega-3 lipid metabolites to lower triglycerides and cardiovascular disease risk”. Med sin bevilling vil Trisha etablere sin egen forskningsgruppe som adjunkt på BMI. Trisha starter på BMI den 1. januar 2022 som en del af forskningstemaet Endocrinology and Metabolism.

”Det er meget positivt, at vi kan byde velkommen til to nye unge forskningsledere på BMI i løbet af det næste år, der begge vil komme til BMI med spændende og relevante projekter,” siger institutleder Cathrine Ørskov.

Målet for Novo Nordisk Fondens forskningslederprogram er at støtte de bedste og mest talentfulde forskningsledere på alle niveauer af deres karrierer, og det inkluderer således ‘Emerging’-, ‘Ascending’- og ‘Distinguished’-bevillinger. Bevillinger er på ca. 10 mio. kr. for projekter der løber over 5 år.

Du kan se den fulde liste over bevillingsmodtagere på Novo Nordisk Fondens website.