6. juni 2023

Lærke Gasbjerg og Signe Mathiasen tildelt NNF Emerging Investigator-bevillinger

BEVILLINGER

Novo Nordisk Fondens Forskningslederprogram har tildelt bevillinger til to lovende forskere fra Biomedicinsk Institut. Bevillingerne vil hjælpe Lærke og Signe med at etablere deres egne uafhængige forskningsgrupper og dykke ned i afgørende forskningsområder, der har stort potentiale til at forbedre vores forståelse og behandling af mentale sundhedsproblemer og postprandial hypotension.

Idé lyspære

Signe Mathiasen er adjunkt ved Biomedicinsk Institut, og med en bevilling på DKK 9.997.040 vil hun forsøge at afsløre mysterierne omkring adhæsions-G-protein-koblet receptor latrofilin 3 (ADGRL3), en ny og interessant receptor, der er involveret i mentale helbredsproblemer som ADHD og skizofreni.

Signe Mathiasen

Ved at kortlægge den dynamiske lokalisation af ADGRL3-receptorer i cellemembraner og studere deres interaktioner både inden og uden for cellen, håber Signe at kunne kaste lys over denne type receptors funktion og identificere dens vigtigste synaptiske interaktionspartnere. Denne viden kan potentielt udnyttes til at give en bedre forståelse, af hvordan ADGRL3 kan udnyttes som lægemiddelmål, især i behandlingen af ADHD.

Efter at have tilbragt syv år som forsker ved Columbia University vendte Signe Mathiasen tilbage til Danmark i 2020. Hun vil etablere sin uafhængige forskningsgruppe på Biomedicinsk Institut med start fra den 1. april 2024.

Den anden forsker, der blev tildelt en bevilling, er Lærke Gasbjerg, som også er adjunkt på instituttet. Lærkes forskning, støttet af et legat på 9.998.511 DKK, omhandler splanknisk cirkulation. Under fordøjelsen øges blodvolumen i maveområdet for at understøtte optagelsen af næringsstoffer. Dog oplever nogle personer postprandial hypotension, altså lavt blodtryk, der er karakteriseret ved symptomer som svimmelhed, forhøjet puls og besvimelse. Disse symptomer kan have alvorlig indvirkning på evnen til at spise og nyde måltider. Lærkes forskningsgruppe vil anvende avancerede billedteknikker, såsom MRI, til at studere ændringer i blodvolumen hos to patientgrupper. Derudover vil de undersøge de underliggende mekanismer og evaluere potentielle behandlingsmuligheder i dyremodeller med fokus på hormoner, der er kendt for at være forbundet med ændringer i blodvolumen under spisning.  Lærke’s forskning vil blive udført i samarbejde mellem Københavns Universitet og Rigshospitalet.

Lærke Gasbjerg

Novo Nordisk Fondens Forskningslederprogram har spillet en afgørende rolle i at fremme innovative forskningsprojekter og ved at give disse dygtige forskere mulighed for at etablere deres egne uafhængige forskningsgrupper, fortsætter fonden med at skabe grobund for fremskridt inden for biomedicin og ikke mindst bidrage til forbedret sundhed og en bedre livskvalitet for mennesker over hele verden.

Biomedicinsk Institut ønsker Signe Mathiasen og Lærke Gasbjerg tillykke med deres velfortjente bevillinger og ser frem til de interessante og vigtige opdagelser, der utvivlsomt vil opstå som et resultat af deres nuværende og fremtidige forskningsindsats.