11. januar 2022

Dominik Linz bliver ny professor på BMI

Ny medarbejder

Den 1. januar 2022 blev Dominik Linz professor i livsstilsfaktorer og hjertearytmi på Biomedicinsk Institut som en del af forskningstemaet "Physiology of Circulation, Kidney and Lung".

Dominik Linz blev i 2021 tildelt en Novo Nordisk Fonds Young Investigator Award på 25 mio. kr. til projektet "Arrhythmia mechanism-tailored assessment of sleep-disordered breathing in atrial fibrillation". Han bliver nu en del af BMI, hvor han vil etablere en forskningsgruppe med fokus på undersøgelse af de mekanismer, der ligger til grund for atrieflimren (AF) ved søvnforstyrrede vejrtrækningsproblemer - på engelsk kaldet sleep-disordered breathing (SDB). Målet er at udvikle og validere en mekanismedrevet risikoprofilering af SDB for at opnå mere målrettet behandling af søvnforstyrret vejrtrækning hos patienter, der lider af AF.

Dominik Linz er læge, med en ph.d. fra Maastricht Universitet, Holland i 2013. Efter at have afsluttet sin kardiologiske uddannelse i Tyskland, flyttede han til Adelaide, Australien, hvor han dels arbejdede som kardiolog med fokus på elektrofysiologi og dels som lektor ved University of Adelaide. Efterfølgende flyttede Dominik tilbage til Holland, hvor han for indeværende arbejder som klinisk forsker ved Cardiovascular Research Institute Maastricht (CARIM) og som overlæge inden for kardiologi/elektrofysiologi ved Maastricht University Medical Center (MUMC+). I 2020 udnævnte Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet ved KU Dominik Linz til affilieret professor i betydningen af livsstilsfaktorer for hjertearytmi. Med sin prestigefulde bevilling fra Novo Nordisk Fonden bliver Dominik nu ansat i en professorstilling på BMI. Dominik forbliver tilknyttet Maastricht University Medical Center (MUMC+) for dels at bevare sin kliniske tilknytning til relevante patientkohorter og dels for at kunne trække på det store netværk af kliniske og prækliniske AF-forskere i Maastricht.

Som kardiolog/elektrofysiolog og klinisk forsker udfører Dominik translationel forskning. Hans forskning fokuserer på at forstå patofysiologien og mekanismerne bag atrielle arytmier, samspillet med livsstilsfaktorer, samt udvikling og implementering af nye behandlingstilgange. Denne forskning drejer sig om SDB-associerede elektrofysiologiske ændringer i atrierne, hvilket øger AF-risikoen. Et væsentligt aspekt i Dominik Linz forskning er antiarytmiske effekter som følge af autonom modulering.

”I løbet af de sidste år har jeg allerede været involveret i flere igangværende og nye forskningsprojekter på BMI. Derved har jeg lært KU's fremragende infrastruktur at kende og har samarbejdet tæt med forskningsgruppen Cardiac Physiology. Jeg er meget begejstret for at modtage Novo Nordisk Fondens Young Investigator Award og dermed kunne etablere mit nye og omfattende forskningsprogram om livsstilsfaktorer i hjertearytmier i København,” siger Dominik Linz.

Institutleder Cathrine Ørskov ser frem til at byde Dominik Linz velkommen på instituttet og siger: ”Dominik er internationalt kendt inden for hjertearytmiforskning, og jeg er rigtig glad for, at han har valgt at etablere sin forskningsgruppe her i København. Jeg er ikke i tvivl om, at Dominik vil styrke den kardiologiske forskning på vores institut og vores evne til at omsætte grundforskningsresultater til nye tilgange til forebyggelse, diagnosticering og behandling af hjertesygdomme.”

Dominik vil bidrage til forskningen i forskningstemaet "Physiology of Circulation, Kidney and Lung", og han får sin laboratorieplads på 12.5, hvor han vil have et tæt samarbejde med professor Thomas Jespersens gruppe samt andre BMI-forskere.