7. juni 2021

Benjamin AH Jensen bliver ny adjunkt på BMI

Ny på BMI

Fra juli 2021 bliver Benjamin Anderschou Holbech Jensen adjunkt på BMI som en del af forskningstemaet Molecular Pharmacology.

Benjamins forskning fokuserer på diætinducerede immunforandringer og på at undersøge, hvordan faktorer i kosten, tarmens mikrobielle strukturer og immunsystemet forskellige steder i kroppen samarbejder om at orkestrere værts-responser både i og udenfor mavetarmkanalen. Benjamin har en særlig interesse i såkaldte ’beskyttelses peptider’ (tidligere kendt som antimikrobielle peptider) og deres indflydelse på det gensidige samspil imellem værten og mikrobiomet i udvikling, forebyggelse og behandling af immunometaboliske dysfunktioner. Benjamin har udviklet eksperimentelle systemer, der er skræddersyet til at efterligne menneskelig sygdom med udækkede medicinske behov, først og fremmest for at forbedre vores molekylære forståelse af sygdomsprogression, men også for at identificere hierarkiske faktorer med terapeutisk potentiale.

Benjamin kommer fra en stilling som international postdoc hos Novo Nordisk Foundation Center for Basic Metabolic Research. Han modtog for nyligt en NNF Excellence Emerging Investigator-bevilling inden for endokrinologi og metabolisme for sit projekt “Host-Microbe Mutualism in Diet-induced Liver Disease: When Friends Become Foes”. Med bevillingen vil Benjamin etablere sin egen forskningsgruppe.

"Jeg er ovenud begejstret for at blive en del af BMI denne sommer for at etablere en hurtigt voksende gruppe med et nøglefokus på ernæringsmedicin. BMI's multidisciplinære profil giver en ekstraordinær mulighed for innovativ tænkning i et kollaborativt miljø. Jeg ser frem til at starte på denne rejse og jeg glæder mig meget til at stimulere den videnskabelige nysgerrighed gennem mentorskab, debat og undervisningsaktiviteter på instituttet og ikke mindst til at etablere tværgående samarbejder med kollegerne på BMI," siger Benjamin.

Billede af Benjamin JensenInstitutleder Cathrine Ørskov ser frem til at Benjamin A. H. Jensen bliver en del af instituttet og siger: "Jeg er virkelig glad for, at Benjamin har fået den prestigefyldte NNF-bevilling og at han vil etablere sin gruppe på BMI. Benjamins karriere indeholder allerede mange internationale samarbejder og et stort fokus på innovation. Hans translationelle mindset og tilgang er et godt match til BMI's forskning og jeg er ikke i tvivl om at han vil blive en styrke for vores forskning, uddannelse og innovation".

Benjamin bliver en del af forskningstemaet Molecular Pharmacology og han kommer til at få laboratorium på 22.5 og kontor på 18.5.