25. februar 2022

Astrid Sissel Jørgensen modtager EliteForsk-rejsestipendium

Talent

Ph.d.-studerende Astrid Sissel Jørgensen fra forskningstemaet ”Molecular Pharmacology” har modtaget et EliteForsk-rejsestipendium fra Uddannelses- og Forskningsministeriet. Det eftertragtede stipendium støtter Astrids ophold ved forskningsinstitutionen Roswell Comprehensive Cancer Center i Buffalo, New York, USA.

Uddannelses- og Forskningsministeriet uddeler hvert år rejsestipendier til unge forskere på landets universiteter i det prestigefulde støtteprogram EliteForsk. Astrid Sissel Jørgensen er den ene af 20 unge forskere i hele landet, der har modtaget et rejsestipendium i 2022. Stipendierne er på 200.000 kr. og støtter ophold ved udenlandske forskningsinstitutioner.

Forskning i signalstoffer, der styrer immuncellers vej til lymfeknuderne

Gennem sin forskning har Astrid identificeret et molekyle, som øger aktiviteten af det signalstof, der viser immunceller vejen til lymfeknuderne, og i sit ph.d.-projekt undersøger hun, hvorvidt man kan øge bevægelsen af immunceller til lymfeknuden med dette molekyle. Hvis hun kan det, kan det gøre immunsystemet mere effektivt og derved forbedre nuværende immunterapier, såsom kræft-immunterapier.  Forskningsprojektets videnskabelige titel er ”Immune boosting peptides for improved migration and lymph node homing of professional antigen presenting cells”.

”At komme til USA er en unik mulighed for at tage de resultater, jeg har fra cellestudier, og påvise dem i et komplekst fysiologisk system. I USA skal jeg samarbejde med nogle af verdens ledende forskere inden for cellebaseret immunterapi, hvilket dels er en enestående mulighed for mig personligt for at udvide mit netværk, men også for projektets fremtid og muligheden for at tage resultater videre til kliniske studier.” siger Astrid Sissel Jørgensen.

Læs præsentationen af Astrid og hendes forskning på Uddannelses- og Forskningsministeriets hjemmeside.

For tredje år i træk modtager en BMI-forsker et EliteForsk-rejsestipendium

Med Astrids modtagelse af stipendiet er det tredje år i træk, at en ung BMI-forsker modtager et EliteForsk-rejsestipendium. I 2021 modtog Jonas L Isaksen (fra forskningsteamet ”Physiology of Circulation, Kidney and Lung”) og i 2020 modtog Katrine Douglas Galsgaard (fra forskningsteamet ”Endocrinology and Metabolism”) et EliteForsk-rejsestipendium.